Sunday, September 28, 2008

I'M SORRY

I’m sorry for the things I’ve done
I know that I’m the foolish one
Now that I see who’s to blame
I’m so ashamed, I’m sorry

I’m sorry for the things I’ve said
Just like a child I lost my head
I should have known from the start
I’d break your heart, I’m sorry

Please be kind and I know you’ll find
It’s so easy to forgive
Darling, wait for it’s not too late
Give our love a chance to live

I know the heartaches you’ve been through
I know for I’ve had heartaches, too
There’s nothing more I can do
But say to you “I’m sorry”

Please be kind and I know you’ll find
It’s so easy to forgive
Darling, wait for it’s not too late
Give our love a chance to live, oh live

I know the heartaches you’ve been through
I know for I’ve had heartaches, too
There’s nothing more I can do
But say to you----“I’m sorry”


Ini salah satu lagu klasik kegemaran aku. "I'm Sorry" oleh Platters. Masa sekolah menengah lagi abah dah introduce lagu-lagu Platters ni.Best tau. Sempena raya yang bakal muncul beberapa hari saja lagi, aku nak dedicatelah lagu ni pada semua umat..Bosan pulak asyik dengar lagu M.Nasir jer kat corong radio tu :)

Friday, September 26, 2008

Pesta Jiwa




"Pesta Jiwa in Yellow", campuran, 2008 - pameran The German Connections, Pelita Hati Gallery, KL

adalah karya aku yang terkini..tajuk siri ini di ciplak dari tajuk album Meor (jangan marah aaa). Ada dua buah karya. Satu berwarna kuning. Satu lagi berwarna merah. Keduanya menyulam ambience dua demonstrasi besar yang berlaku pada tahun ini. Aku sekadar pelukis yang merakam zamannya. Zaman reformasi.

Thursday, September 25, 2008

BOLOS

Aku jarang menonton tv. Tak larat dah melayan cerita Hikayat Putera Syazlan, Geng Bas Sekolah, Tom tom yam ke apatah lagi kat Astro Ceria tu.. Kami antara pengguna Astro yang paling lewat. Dulu pernah cuba menahan dari mendaftar tapi akhirnya kecundang pula. Yang paling seronok tentulah bibik yang curi-curi nonton soap Indon bila aku tak ada..

Tapi akhir-akhir ni aku banyak masa untuk melayan idiot box ni. Aku cukup minat tengok gameshow BOLOS. Tak kering gusi dibuatnya melihat keletah peserta yang cukup gabrah bila dinding semakin hampir. Yang berjaya memboloskan diri akan mendabik dada macam kingkong. Yang gagal akan lenjun dalam kolam. Ada yang dengan rela hati menerjunkan diri sebelum dilanggar dinding.

Motto yang diguna pengacara pun best. “Bersedia atau tidak..bolos saja dinding itu!!”

Aku pun sedang menimbang-nimbang untuk membolos sebuah dinding besar dan panjang yang selama ini memenjarakan dunia kreativiti aku..

Mercun

Malam tadi aku main mercun. Ada belen-belen dari tahun lepas. Teringat zaman kecil dulu main bunga api dan mercun bersama abah. Setahun sekali bajet dia pasti lari sebab beli mercun yang canggih sikit. Kami adik beradik akan berdiri jauh dari tempat mercun dipasang. Percikan api warna-warni yang di choreograph dalam macam-macam bentuk begitu indah dan memukau.

Di kampung ibu di Terengganu, kami main tanglong. Ada bentuk ikan, ayam, burung. Selepas lilin dipasang, ramai-ramai berarak merayau pusing satu kampung.

Malam tadi agaknya aku seorang aje yang terlebih seronok. Budak-budak tak sabar nak melihat percikan api dan letupan bom di playstation mereka… Cheh!

Monday, September 22, 2008

Tak Reti Bahasa..

Sebenarnya aku masih confuse lagi dengan istilah-istilah bahasa bidang seni yang aku ceburi. Seni tampak? Seni Rupa? Seni Visual? Dahulu, ketika berpeluang bersidang dengan Syed Ahmad Jamal, beliau menekankan penggunaan 'seni rupa' (seperti semangat Rupa Jiwanya mungkin). Indonesia juga menggunakan 'seni rupa'. Arwah Rahime Haron sewaktu hayatnya mengangkat istilah 'seni tampak'. 'Tampak' equivalent to 'visual' katanya. Kini difahamkan pihak Balai Seni Lukis Negara mengusung perkataan 'seni visual' pula. Jadi sepanjang aku memandai-mandai jadi penulis seni, sudah ketiga-tiga istilah aku teroka sampai rambang mata. Mohonlah pakar-pakar bahasa beri pandangan agar bahasa seni tidak menjadi cacamarba dan tak menentu seperti sedia ada.

Sambil-sambil itu, bagi yang belum berpeluang menatap surat terbuka Baha Zain kepada Pak Lah pada Jun lalu, aku tempelkan di bawah sebagai panduan tentang isu bahasa (dirampok dari www.prihatin.net).


Surat Terbuka Kepada YAB Perdana Menteri Malaysia - Baha Zain

Assalamualaikum YAB Pak Lah, Perdana Menteri Malaysia, semoga dalam perlindungan dan limpahan rahmat-Nya.

Ini bukanlah kali pertama saya menyampaikan permintaan dan harapan tentang soal mengembalikan kedaulatan Bahasa Melayu dalam sistem pendidikan negara kepada YAB Pak Lah, baik dalam suatu pertemuan yang khas di Putra Jaya mahupun melalui dua e-mel kepada www.warkahuntukpm.com.my Walaupun saya mengenali Pak Lah, dan juga sebaliknya, tetapi surat ini disampaikan sebagai seorang penulis rakyat biasa yang setia kepada negara dan sangat prihatin terhadap Bahasa Melayu (BM) sebagai Bahasa Kebangsaan tanah air yang satu-satunya ini.
Bekas Perdana Menteri, Mahathir Muhammad ( sekarang Tun) telah memberhentikan BM sebagai bahasa pengantar Matematik dan Sains dalam sistem pendidikan kebangsaan pada 2003. Ini memberi akibat sangat buruk terhadap status dan fungsi BM sebagai bahasa ilmu dan juga jati diri negara. Bagi saya ini adalah satu dosa besar yang dilakukan oleh seseorang pemimpin negara terhadap warisan, tamadun serta jati diri bangsanya. Semua bangsa maju (Cina, Jepun, Jerman, Perancis, Korea dan sebagainya) membina kemajuan dan ilmunya melalui bahasa kebangsaan masing-masing, dengan tidak menafikan sumbangan bahasa-bahasa antarabangsa sebagai sokongan. Tidak ada hujah yang rasional dan alasan yang kuat untuk menyingkirkan peranan Bahasa Melayu itu dalam sistem pendidikan negara setelah digunakan dengan jayanya lebih daripada 30 tahun.

Saya berpandangan adalah menjadi tanggungjawab YAB Pak Lah sebagai Perdana Menteri yang berkuasa sekarang, memperbetulkan balik apa jua kerosakan atau kesalahan dasar serta pelaksanaan yang memberi kesan buruk terhadap nasib dan masa depan tamadun negara. Apabila generasi baru masa depan menjadi dewasa dan maju dalam budaya bahasa Inggeris dan kemudian berasa rendah diri kerana tidak memiliki bahasa kebangsaan yang bernilai ekonomi serta tidak menjadi wahana ilmu dan teknologi, kerajaan dan pimpinan negara dekad inilah yang patut dikecam. Apabila generasi masa depan itu menjadi maju dan bangga dengan tamadun bangsa serta jati dirinya , pemimpin hari inilah yang patut dipuji dan dihormati. Terlalu banyak wajah dan semangat masa depan itu perlu YAB Pak Lah rancang dan lakar secara berani pada hari ini juga.

Saya tidak mewakili mana-mana pihak, tetapi percayalah suara saya ini dikongsi bersama oleh ribuan individu lain terutama golongan penulis yang berasa sangat marah terhadap jenayah dan dosa terhadap Bahasa Melayu ini. Akhirnya dengan rendah hati saya memohon YAB Pak Lah agar terbuka hati untuk menimbangkan isu ini secara serius dan mengembalikan kedaulatan Bahasa Melayu.

Saya berdoa semoga Allah merestui segala perbuatan dan niat yang baik, dan melindungi YAB .

Salam hormat daripada,

BAHA ZAIN
17 Jun 2008

Sunday, September 21, 2008

Bila Tempua Bersarang Rendah



Tajuk: "Bila Tempua Bersarang Rendah 2"
Bahan: sarang tempua (bird's nets), kekabu (kapok/cotton), gauze,
Saiz: dimension variable, 2002
Pameran: TALI IKAT (Asian Fibre Art), Taman Budaya Jogjakarta, Indonesia


The Concept
"Jika tidak berada-ada masakan tempua bersarang rendah" (Malay Proverb)

The Malay saying has its English equivalent: Where there’s smoke there’s fire. Between those who care most for social cohesion and those who primarily value individual initiative there has been an age-long battle - In every such perennial controversy there is sure to be truth on both sides; there is not likely to be a clear - cut solution, but at best one involving various adjustments and compromises -Bertrand Russel, Authority and the Individual: pg.91.

Tempua @ Baya Weaver @ Finch (Ploceus Philippinus), is small dull looking bird - commonly found in the open country in Malay Peninsula, especially in the lowlands. Their nests are aesthetically pleasing and an architectural feat; built entirely of grass woven tightly together, flask-shaped, rounded at bottom, tapering up to the point where they are suspended from low branches. It has been observed that the nests are usually built in trees infested by fiercely biting red ants and hornets, an arrangement, which certainly works to the disadvantage of anyone who tries to climb up to them. Thus the Malay proverb. - MWF Tweedie, Common Birds of the Malay Peninsula.

In this post-modern globalised world, we have to learn to escape from our protective cocoons which have been shaped by the different values attached to them by our world-views, physical surroundings, religious thoughts, political beliefs, economic strength, cultural expressions, technological capabilities etc. We should de-form and thence re-form our intellects, emotions and mode of interpretation accordingly and refrain from being a tool to demagogues in order to be a true universal person. As long as we remain obstinate in our personal warm nests and cocoons, and tenaciously embrace our own individual Weltanschauung without trying to understand other people’s beliefs and other societies’ values, we will never be able to create harmonious and peaceful surroundings. Mutual intellectual understanding and emotional tolerance shall permit us the various prerequisite adjustments and compromises necessary for the manifestation of universal placidity and affectionate brotherhood.

Cinta Kimiaku

Malam tadi aku ke Hospital Besar Ipoh. Jangan salah faham. Aku sihat walafiat. Aku pergi melawat seorang anak muda berusia dua puluhan yang sudah berpenyakit macam orang-orang tua. Paru-parunya sudah ditebuk untuk mengeluarkan berliter air yang menyesakkan pernafasannya. Gaya hidup kurang sihat yang diamal selama ini kemungkinan besar menjadi penyebab. Dia bercerita tadi sambil menjeling-jeling misi dan doktor pelatih cun, tubuhnya terlalu banyak chemical. Mana taknya, segala macam pil ditala semata-mata untuk menyedut ekstasi dan kirtana yang sementara. Bila dah terlentang di katil dan dicucuk segala macam jarum dan alat, barulah tersentak dan terdetik di hati untuk insaf (dia kata..).

Kawan-kawan yang melawat pakat menyanyi lagu My Chemical Romance. Selamatlah beraya di hospital. Amin.

Wednesday, September 17, 2008

Kitar Semula


Sejak mula berpuasa, baru sekali aku jenguk pasar Ramadhan. Hari-hari aku masak juadah berbuka. Kadang-kadang special. Kadang-kadang cincai. Keluarga tak pernah komplen pun. Aku pun tak pernah komplen malah seronok bila air tangan dapat dinikmati bersama.

Baru saja bercadang nak berbuka di luar hari ini, tiba-tiba aku terima emel dari adik aku yang kini bermastautin di Jakarta. Langsung tangguh dulu plan. Katanya, didapati ada beberapa peniaga di gerai-gerai tepi jalan sudah recycle makanan untuk jualan. Daging-daging disalvage dari tong-tong sampah hotel dan pasaraya, dibasuh dan dimasak semula sebagai lauk. Alamak. Aku harap di Malaysia tiada peniaga yang tak bertanggungjawab buat kerja macam itu! Yang aku pasti aktivis Food Not Bombs juga recycle, tapi cuma sayur-sayuran kurang sempurna yang ingin dibuang oleh peniaga pasar, bukan yang sudah busuk dan dikorek dari tong sampah.

Hari ini aku masak spaghetti. Aunty Yah hantar pengat keledek. Sedap.

Moral of the story
: Jangan seronok sangat dengan makanan di luar yang menggiurkan. Belum pasti ianya sedap, bersih dan suci macam makanan di rumah kita. (dalam maksud tu bang!)

Monday, September 15, 2008

Untuk Siapa Genta Bergema?



Karya bertajuk "For Whom the Bell Tolls"(FWTBT) ini aku hasilkan pada tahun 2000 untuk pameran Trans(formations): 6 from Malaysia bertempat di Sculpture Square, Singapura. Pelukis lain yang terlibat adalah Ahmad Shukri, Chuah Chong Yong, Yau Bee Ling, Tengku Sabri & Yap Sau Bin. Karya ini dibeli oleh National University of Singapore (NUS) Museums melalui recommendation TK Sabapathy, kurator pameran.

Karya ini bernuansa politikal sikit. Ia ada kena mengena dengan kemelut serta kezaliman dunia politik pasca 1998. Lirik lagu "For Whom the Bell Tolls" oleh kumpulan Metallica dijadikan sebahagian subject-matter karya.

Aku rasa sajak yang aku lampirkan dalam kertas kerja FWTBT ini semakin relevan kini:

UNTUK SIAPA GENTA BERGEMA


Ketika bicara dinoktahkan
Tika langit mendung
dan bumi murung terkurung
dan angin bergulung -
Telah dipakukan kuasa di telapak seorang
raja yang gila ketawa
Yang gentar mengilai di anjung mahligai

Ketika hukum menjawab terka
Bergema genta di hati rakyat jelata
Merobek mengoyak naluri keramat dan fitrah sejagat
Bagai sangkakala tiupan nafiri
Bergoyang alam bergoncang maya:
Gelitalah siang membahang malam.

Ketika dibacakan kalimah terakhir
Dari surat rekaan raja
Seakan dizikirkan mantera menerkam alam
Semuanya menyihir kata-kata nista
Menyumpah 1001 keramat
Menjampi jin keparat.

Untuk siapa genta bergema?
Untuk seorang pujangga di penjara pura?
Atau untuk murba kota?
Atau seorang raja di istana jaya?:
Membiar saat celaka
Mengirim warkah duka
Mengutus tauliah sengsara.

Untuk siapa genta bergema?


-Nur Hanim Khairuddin, 1999

Bunyi Gitar

Aku beruntung kerana diberi peluang belajar muzik oleh ibubapaku. Kesian mereka terpaksa menghabiskan wang ringgit untuk bayar kos belajar piano aku hingga gred 6 (sebab aku dah malas sambung ke gred 8 macam adik aku). Mungkin mereka anggap anaknya nanti boleh le jadi macam Richard Clayderman kot.

Tapi masa remaja aku (hingga kini hehe) dipenuhi dengan angan-angan untuk jadi rockstar. Bilik tidur penuh tampalan poster kumpulan Search, Lefthanded, Loudness, Iron Maiden dan entah apa-apa lagi lah. Masa tu pertengahan 80an - Ella & The Boys muncul. (Ella tetap rock di usia ganyutnya sekarang). Masa kawan-kawan sibuk belajar untuk SPM, aku menggila belajar chord gitar (patutlah result baik punyaaa)

Abah boring sebab aku sudah buat gitar kapoknya seperti harta sendiri.

23 tahun kemudian…


Anak teruna aku baru habis UPSR. Dua tiga hari lepas dia bawa gengnya ke rumah. Kawannya menayang skil main gitar (hek eleh). Anak dara aku yang bakal berPMR pun sudah mula memetik-metik lagu Hujan.

Aku boring sebab mereka sudah buat gitar kapok aku seperti harta sendiri!

Ini balasan untuk khilaf aku pada abah dulu agaknya. Tuhan itu maha adil.


Nota: Inilah rupa gitar pusaka itu sekarang. Stiker sudah mula ditampal sejak 1986 lagi.:)

Sunday, September 14, 2008

Sundal Malam



Semenjak dua menjak ni aku berminat pula bertaman. Rasa tenang dan seronok bila sentuhan membuahkan hasil. Puas hati kerana segalanya dibuat sendiri. Memang kalau nak mudah, sedia aje beberapa ribu ringgit untuk hire pereka laman. Tapi aku anggap ini juga kerja seni. My installation work la lebih kurang. Aku pun sebenarnya terpengaruh dengan semangat pelukis seperti Hasnul Jamal Saidon, Zainon Abdullah dan Paiman bertaman. Sentuhan seniman memanglah ada keistimewaan kan..

Malam tadi lepas tarawikh di rumah,aku dan anak bongsu melepak di taman mendongak ke bulan penuh di langit. Sudah malam ke 15 rupanya. (Aisehmen, tadi kami semua lupa baca Qunut) Sambil-sambil mengambil hawa dingin di luar, aku membelek dan mencium spesis bunga kesayangan aku- Harum Sundal Malam atau bahasa saintifiknya Polianthes Tuberosa. Aromanya memang terlalu mengasyikkan. Penuh ekstasi!

Memang sesuailah nama yang diberi sebab bunga ini memang harum dan kembang di malam hari. Patutlah tiap kali tingkap bilik dikuak malam-malam, bau semerbak menusuk masuk. Kadang-kadang naik juga bulu roma bila terbayang Maya Karin melayang-layang dan bertenggek di cucur atap..hishh


INFO SPESIS

(diambil dari www.melur.com. Bagus website ni, banyak informasi tumbuhan tempatan)

Nama Tempatan: Sundal malam
Nama Saintifik: Polianthes tuberosa
Nama Lain: tuberose
Famili: Amaryllidaceae/Agavaceae

Keterangan:
Bunga sundal malam atau dikenali juga dengan nama tuberose berasal dari Amerika tengah. Nama saintifiknya ialah Polianthes Tuberosa, tergolong dalam famili Amaryllidaceae/Agavaceae , Sundal Malam ialah jenis pokok berumpun yang dikategorikan sebagai lili sama seperti Amaryllis dan pokok Spider Lily atau Bakung.Kebanyakan bunga yang berbau wangi akan kehilangan atau berkurangan bau wanginya selepas dipetik dari tangkainya, namun sundal malam mempunyai sifat berbeza.Sama seperti bunga melur, walaupun setelah dipetik, bunganya sendiri masih lagi menghasilkan bau wangi yang akan terus kekal hingga ianya kering dan layu.Sesetengah ahli botani mengkelaskan tumbuhan ini sebahagai tumbuhan semusim(annual) manakala yang lainnya pula mengkelaskannya sebagai tumbuhan yang kekal lama (perennials). Dalam keadaan yang optimum tumbuhan ini boleh kekal hidup dan menghasilkan bunga hingga bertahun-tahun.Sama seperti tumbuhan lili yang lain sundal malam membiak dengan ubi atau bebawang. Bebawangnya boleh disimpan lama sebelum ditanam jika dikeringkan.Tumbuhan ini memerlukan pendedahan terus pada cahaya matahari.

Kegunaan:

Sundal malam digunakan di India sebagai bunga untuk menimbulkan mood romantik terutamanya untuk pengantin baru. Di India juga gadis2 yang belum berkahwin dilarang dari mencium harumannya pada waktu malam kerana dikhuatiri ini akan merangsang aktiviti seksual mereka.Di sini juga bunga ini dikenali dengan nama ratkirani yang bermaksud Mistress Of The Night.Ia dikatakan dapat menambah dan merangsangkan tenaga chakra yang boleh membuatkan seseorang itu mempunyai kuasa psikik (tidak diketahui sejauh mana kebenarannya).Minyak pati dari bunga ini sangat mahal , ada tempat yang menjualnya dengan harga USD100 untuk 5ml dan digunakan untuk pemulihan emosi, ia mendatangkan ketenangan hati dan perasaan.Bunga ini banyak ditanam secara komersial di Mexico , Hawaii , US.

Saturday, September 13, 2008

Art Books







Hari ini suamiku pulang dari KL dan menyerahkan satu beg plastik berisi buku (di samping bundut pakaian kotornyalah).

Ada tiga buku art yang dia dapat beli murah di Amcorp Mall. Sudah jadi rutinnya kalau meeting di PJ mesti singgah. Kami rekomen pergilah ke Book Excess di situ. Kalau rezki baik boleh dapat buku-buku seni luar negara dengan harga luarbiasa murah.

Tapi yang paling best antara buku-buku tersebut adalah kitab terjemahan Al-Quran terbitan Yayasan Restu daripada bondaku tercinta. Semenjak kematian abah hampir sepuluh tahun lalu, anak-anak menggalakkan dia berjalan-jalan untuk mengubat luka dan mulakan hidup baru. China,Vietnam,Indonesia, Moscow, London dan entah mana-mana lagi, semua dia dah cover bersama rakan-rakan yang senasib. Ada geng masjid, geng main kutu, geng berjogging dan macam-macam lagilah. Jadi, tiap kali sang menantu tumpang tidur di rumahnya dapatlah prezen dan bric-a-brac macam-macam..Terjemahan ini lagi satu buah tangannya dari salah satu tempat lawatan merekalah tu.

Dia sms tadi: "Nur, bulan puasa pahla 70x. Elok mula sekarang. A page a day. Semoga berjaya"

Alamaks! Insyaallah.

Wednesday, September 10, 2008

KE AKHIR SYAIR

Umum sudah mafhum bahawa tokoh bapa kewartawanan A.Samad Ismail telah pergi mengadap Ilahi pada 4 September 2008. Sama-sama kita doakan semoga roh beliau dicucuri rahmat dan dipermudahkanlah segala perkiraannya oleh kerana sumbangan besar yang telah beliau tinggalkan di atas dunia.

Terima kasih A.SAMAD SAID kerana sudi menurunkan air tangannya di blog yang tak seberapa ini.

------------------------------------------------------------------------------------

KE AKHIR SYAIR (Elegi untuk TS A. Samad Ismail)

Dari awal dekad terjajah
hingga merdeka bermaruah,
harapannya bangat banyak—
terlindung dan berselerak.
Tapi, suaranya kekal satu
tegas pedas, tajam padu.
Di sisi bangsa dan budaya
lidahnya jarang berubah.

Dalam dekad ‘bagero’ bergigi
dan tetahun ‘yesman’ bertaring,
suara beraninya benih menguji,
tinta canggihnya degil bersaing.
Langkah Jepun, hadapi Inggeris,
tekun direnda abjad merdeka;
dirinya sentiasa di pentas satu—
ke akhir hayat pun tetap begitu.

Dia mengirim burung permai
ke angkasa yang bangat keruh;
tintanya sentiasa pesan damai
bisik waras qalbu yang utuh.
Layar kecilnya menguji musim
menampar sebanyak samudera—
kemudinya mengenal iklim
meranum bangsa dan bahasanya.

Hingga akhir lidahnya perkasa,
senyap nyaring, lembut berani;
di tengah teman dan musuh sejarah
dakwatnya hujah berseni.
Dari muda ke puncak dewasa
dirinya terus diranumi hemah.
Dan layarnya kemudi teruji
mencantikkan panji bangsa.

Dan dalam lara ria berganti
bangunnya yakin bertekad
dibebat nasib bangsa berbudi
dikukuh dengan langkah bersukat.
Kini dua abad cemas berganti
batinnya masih waja berperi
tentang gelora bangsa merdeka—
kulit dan isi serta zatnya.

Ia suara gigih dari Timur,
mendecip kemerdekaan berkat—
dirinya tekad pantang berundur,
indah gunung—jauh dan dekat.
Di qudus azan paling syahdu
dalam Ramadan Jumaat sayu
dirinya obor bergilir padam—
setelah nyala penuh beragam.

Tapi, dari awal dirinya tahu
ke akhir syair ia tunggu.
Begitu beda kehidupannya
memaruahi jati diri bangsa.

5—10 September, 2008. A. SAMAD SAID.

Mari Berpantun

Mula-mula gila facebook,
Lepas tu gila blog,
Suami aku sibuk-sibuk,
"Sahur nanti apa lauk?"


Hehe..nasib baik dapat suami yang rock! Blog ini memang berhantu...;)

Tuesday, September 9, 2008

Redza Piyadasa

Redza Piyadasa kembali ke rahmatullah pada 7 Mei 2007 (Isnin), jam 6.15 petang di Hospital Selayang. Ramai yang menangisi pemergiannya. Tak kurang juga yang tersenyum lega. Ini kerana, Piya merupakan seorang tokoh seni tampak yang begitu agresif di dalam melontar serta menegakkan ide-ide keseniannya. Tak ramai yang mempunyai stamina untuk berwacana dan menyanggah persepsinya. Ramai anak didik beliau pernah merasa penangan sinikal Piya. Piya hanya menguji dan mencabar agar warga seniman menjadi lebih bersedia dan kuat menempuhi cabaran-cabaran dunia seni.

Aku beruntung kerana dapat mendekati Piya. Kerjasama kesenian yang disumbang Piyadasa sempena 5 siri festival Pekan Seni Ipoh (1996-2000) dan aktiviti-aktiviti anjuran Yayasan Kesenian Perak (YKP), memberi peluang kepada aku untuk bertukar-tukar khabar dengan beliau. (Aku adalah warga YKP sejak 1996 lagi).

Masih aku ingat, setelah tamat pengajian di Jabatan Senihalus ITM Shah Alam (1994), aku telah dipanggil supaya mengadapnya untuk sebuah perbincangan, katanya. Itulah kali pertama aku bertentang mata dengan Redza Piyadasa. Kami bertemu lebih kurang 45 minit di ruangan foyer Balai Seni Lukis Negara lama berhadapan Stesen KTM. Betapa gelisahnya waktu itu memikirkan bagaimana nanti harus aku melayan seorang pengkritik seni yang hebat dan digeruni. Aku membentang folio seni yang masih nipis dan menerangkan konsep pengkaryaan dari siri ‘azimat’ku. Dalam nada yang ‘nervous’, aku mengiyakan saja telahan beliau tentang adanya pengaruh beberapa orang pensyarah yang menjaja serta menekankan seni berkonsepkan Islam-Melayu. Sewaktu itu, aku masih kabur tentang isu-isu berkaitan revivalisme semangat akar pribumi, Kongres Budaya Nasional..Masih mentah! Atau pun ‘just plain ignorant’. Aku rasa, beliau menge’test’ aku waktu itu.

Berbalik kepada kisah kepulangan arwah.
11 April 2007, berita kemasukan Piya ke hospital. Teman aku Imah dari galeri RA, pada jam 12.35 pm membalas sms bila aku minta kepastian: “Yup. Jap lagi nak pegi. Last Saturday discharged. I think serius kali ni. Syed Ahmad Jamal dan semua dah heboh nak tengok Piya. We all tengah dengan J.Anu”. 9.18 malam masuk pula sms dari seorang hamba Allah : “…last nite Piya vomitted blood. All depends on liver to hold up, water starts to seep out. He will die of drowning”. Aku hanya mampu mendoa dari jauh.

15 April 2007, jam 10.09 pagi aku teruja dan bersyukur bila mendapat sms dari Piya sendiri. “Ada no. dr. sulaiman esa? Tolong sms 2 me. I’m improving. Wassalam”.

18 April 2007 aku sms Piya “Encik Piya macamana hari ni? Semoga segera sembuh. Banyakkan ingat Allah & selawat selalu”. Piya telefon serta-merta. Dengan nada yang amat lemah dan kurang jelas beliau cakap “sudah hampir sembuh.”

Aku difahamkan, tempoh 18 hari selepas itu digunakan sebaik-baiknya oleh Piya untuk berbicara setulus hati dengan ramai teman-teman lamanya seperti TK Sabapathy, Sulaiman Esa, U-Wei Saari…Mereka sama-sama berdakapan, menitiskan air mata, mengenangkan waktu-waktu ceria bersama, melupakan kisah-kisah sengketa.

7 Mei 2007: Aku ke Hospital Selayang tengahari itu. Piya nazak. Ada Dato’ Lat, Wairah Marzuki, J. Anu, Raja Ahmad, Ise, Rahmat Haron. Aku lihat BahaZain mengesat linangan air mata tatkala membaca Yasin di tepi katil. Piya pergi pada jam 6.15 petang.
Arwah dikebumi selepas Zohor keesokan harinya di Batu 13 Puchong.
AL-FATIHAH.

(Sila ke sentapmalaysia.blogspot.com untuk artikel belasungkawa oleh Pakhruddin Sulaiman)

REDZA PIYADASA lahir pada tahun 1939 di Kuantan, Pahang. Berpendidikan awal di Sekolah Abdullah, Kuantan dari 1945 hingga 1956 dan menerima anugerah Cambridge Overseas School Certificate (Grade One) dalam tahun 1957.
Dari tahun 1958 hingga 1959, beliau menyambung pelajaran di Malayan Teachers' College, Brinsford Lodge, England dan menerima ‘Certificate in Education’ dari Institute of Education, University of Birmingham, England. Pengajiannya diteruskan di Hornsey College of Art, London, England dari 1963 hingga 1967 sehingga dianugerahkan Diploma in Art and Design (U.K.)
Beliau kemudiannya menjalani Post-Graduate Studies at the Art Department of the University of Hawaii, at Honolulu, Hawaii dari tahun 1975-1977 dengan pengkhususan dalam bidang Asian Art History Studies dan Graduate Sculpture Studies sebelum dianugerahkan Master of Fine Arts Degree (M.F.A.)
Selain itu, Piyadasa juga merupakan Graduate-Student Participant Culture Learning Institute, East-West Center, Honolulu dari tahun 1975-1977 yang di akhirnya memberi anugerah Graduate Certificate of the East-West Center
Antara pencapaian tertinggi beliau adalah menerima Anugerah “PRINCE CLAUS AWARD” pada tahun 1998
Pada tahun 60an dan 70an, Redza Piyadasa bertanggungjawab mengisi suatu kelompongan seni yang serius, tatkala di waktu itu hampir tiada perdebatan tentang subjek sejarah atau kritikan seni di Malaysia. Sumbangan besar beliau di dalam bidang tersebut sememangnya membawa kesan yang besar di dalam persejarahan seni tanahair. Melalui penulisan-penulisan beliau mahu pun karya-karya seni tampaknya, Piyadasa meneliti konteks kesenian serta hubungkaitnya untuk pengstrukturan semula tradisi serta nilai seni.

ANTARA KARYA-KARYA PENTING REDZA PIYADASA


The Haji Family, 1990, Campuran, 51 x 79.5cm.


May 13, 1969. 1970,
Acrylic atas plywood dan cermin,183 cm x 123 cm x 123 cm


Karya kolaborasi bersama Sulaiman Esa
Empty bird-cage after release of bird at 2.46 pm, on Monday 10th June 1974. 1974,
Campuran
50 cm x 40 cm



Entry Points. 1978,
Acrylic on Wood
152 cm x 136 cm

Koleksi Balai Seni Lukis Negara

MATAHATI




Dari kiri: Ahmad Shukri, Ahmad Fuad Osman, Hamir Soib, Latif Mohidin (perasmi yang langsung tak berkata-kata?),Bayu Utomo & Masnoor Ramli


Tahniah MATAHATI kerana masih bertahan hingga kini. Aku cukup respek mereka ni kerana berjiwa cukup kental. Tempoh 15 tahun itu boleh dikira agak lama sebagai sebuah kolektif. Masing-masing secara individu juga sudah cukup kuat dikenali di kalangan warga seni tampak. Ini kolektif seni yang aku kira sudah sampai tahap matang kerana berupaya mengangkat status sang pelukis selain turut mewujudkan ruang mendidik para pelapis dan generasi pelukis baru melalui galeri HOM (House Of Matahati) mereka. Kerana itu, memang wajarlah mereka diberi sebuah pameran retro di Galeri Petronas awal tahun ini. Pameran tersebut difahamkan akan bergerak ke Singapura tak lama lagi. Buku sempena pameran ada dijual di kedai Galeri Petronas KLCC. Kalau tak mampu,sila ke Pusat Sumbernya. Mesti baca..sebab aku pun terlibat menulis dalamnya. Hehe.

Monday, September 8, 2008

LAGA-LAGA





Ini karya yang paling mencabar sepanjang aku bergelumang dalam seni. Dibuat khusus untuk menyertai pertandingan Bakat Muda Sezaman (Young Contemporary Award) anjuran Balai Seni Lukis Negara pada tahun 2002. Bayangkan lebih 200 ekor ikan laga yang harus aku install selama hampir 2 bulan pameran. Ada yang survive hingga penghujung, tak kurang juga ramai yang sampai ajal. Akibat itu, aku menerima nota layang yang ditempel di karya..sebagai kejam! Ha.ha.ha.

Aku ingin mencuba sesuatu yang avant-garde (konon!)dalam dunia seni tampak tanahair. Bakat Muda Sezaman sememangnya platform yang paling sesuai untuk pelukis mempersembahkan karya-karya berbentuk eksperimental dan lari dari kelaziman lukisan-lukisan konvensional. Karya ini diberi Hadiah Juri dengan wang tunai RM 5000.00 (yang hampir cover kos penghasilan dan pengurusannya). Di bawah aku tampilkan teks yang mengiringi karya tersebut. Masih mencari versi Bahasa Melayu yang menyorok di celah-celah fail dalam komputer..



THE CONCEPT

THE MAN: Sleep, sleep, sleep, sleep—where am I? That’s what I want to know: where am I? Must keep awake. Nothing keeps me awake except danger: remember that: danger, danger, danger, dan—Where’s danger? Mus’ find it. What am I looking for? Sleep—danger—don’t know. Ah yes: now I know. All right now. I’m to go to bed, but not to sleep. Be sure not to sleep, because of danger. Not to lie down either, only sit down. Ah! (GEORGE BERNARD SHAW: ARMS AND THE MAN, ACT 1)

1) A peaceful man discovers the universe within himself because he detaches himself, abstracts it from layers of body, mind and intellect, and sees the universal dwelling in himself. He achieves in his own surrounding, the completeness of being through his own perspective of the eternal/eternity and thus realises a living depth in him. He does not merely live on the surface of things which blinds him from the reality. Knowing that man is a duality—the scum of creation and the crown of it—a peaceful man leads a creative life: swimming happily in his own utopia, sleeping and avoiding danger instinctively in his own aquarium of life.

2) Out of selfish political necessity and socio-psychological demand, rise the monsters of propaganda—the scum of creation—disturbing the peace of universal pond. Realizing that a society accepts its view of any man from (i) the nature and deeds of the man, and (ii) the nature and needs of society, they alter the normal rules of the social games to their advantage, using the basic recipe from the propagandist’s point of view: the suppression of inconvenient facts, the magnification and repetition of convenient facts, the skilful distortions of motive, the careful omission of the context of speech and action, the argument in a circle, the appeal to unreasoning emotion and the innuendoes and straightforward lying. Their objective is not to appeal to or deceive the processes of reason, but to establish an emotional response-pattern of the same general type as a conditioned reflex. By creating monumental villains, they project two of man’s most important subconscious characteristics—the sense of frustration and the sense of guilt. This projection, undoubtedly, is a presentation of stimuli eliciting aggression; the Freudian “frustration/aggression” hypothesis.

3) In some aspects, aggressive behavior arose through natural selection in animal kingdom and in primitive man. Although this agonistic behavior does not depend solely on external factors and circumstances, but also on internal motivations, the stimuli, presented by irresponsible and dominant political and social scum in our midst as a means to achieve their ends, are always successful in creating the elements of self-protective and withdrawal response in the society which is conducive to the development of aggressive potentialities. The sense of frustration and of guilt together with human ignorance and misunderstanding of one another, are manipulated recklessly in order to create social upheaval and spatial havoc (thus in keeping with the hallowed doctrine of catharsis) to the propagandists’ advantage.

4) Anthony Storr says in his book Human Aggression: “that it is only when intense aggressiveness exists between two individuals that love can arise.” How far is this true? Go and ask the bettas, the fighting fish…which, like ourselves, are surrounded by confusion and error—that we may misunderstand contemporary events and misinterpret contemporary motives—as we are only the stimuli objectives in the hands of cunning political and social villains.


THE INSTALLATION

Laga-laga is an installation piece, consists of two box-like units: a base made from plywood, and an 8 by 8 division of perspex aquarium cubicle placed above the base. The former is wholly covered with photo collages of death and war imagery, overlapping one another using decoupage technique to render multiple viewpoints and visual depths. The aquarium is filled with numerous colorful betta fish—various species: short finnage, round-tail and small size of local ikan pelaga; double-tails, overflowing tissue-paper fins and gorgeous hue of Siamese fighting fish; and immense with fringe-tail and delta fins of American breed—individually put in clear plastic containers and slotted into compartments. The utilization of transparent containers further intensifies the field of view, besides enhancing the plain one-dimensional ‘screen windows’ of the aquarium.

Each frontal plane of the aquarium is visually enhanced with colored strips—red, blue, green and yellow respectively on each side—forming demarcation lines for the compartments and obliquely creating a Rubik’s cube appearance. The use of these primary colors must be appreciated in the light of symbolism and psychology of colors, not formalistic aspect alone. All compartments at the four corners of the aquarium are left empty in order to allow some breathing space, a transformative physical void, to the audience’s meditative vision of the rigorous bettas’ movements. In the middle of the cubicle is positioned a revolving psychedelic disco light, affecting the aquatic ballet dancing of bettas as well as reflecting their kinetic and rather luminous colored bodies. Grim lighting to construct an almost theatrical space further augments the artwork in the hope of allowing the audience “to experience a context in which the familiar becomes strange—a transformation which is the essence of art.” The play of disco light in combination with ambient lighting conveys a strong sense of the ethereal.

The main aesthetic essential of Laga-laga is to consider the relationships between formal elements embodied in the decoupaged images on the base and the floating living organisms in the aquarium, and the interaction between these elements and their contexts in the forms of the space it occupies and the disposition and sensitivity of its audience. The audience’s transformative experience, being one fundamental aspect of installation art, could be encountered through total immersion and sensation in the physical, aural, visual, kinesthetic, perceptual and informational totality of the artwork—despite its lack of interactivity, tactile and olfactory rudiments. Modified by the surrounding context and culture, the audience shall make use of their receptor systems and sensory apparatus to comprehend the inherent messages through the perception and experience of space in Laga-laga. “Man’s sense of space is a synthesis of many sensory inputs.” The artwork takes shape according to a certain spatial logic of installation design in order to articulate the relationship between the representation of artist’s thoughts and the characteristics of the artwork and the space.

Combining a reaction to everyday experience and an expression of hope, Laga-laga conveys visual metaphors and wordless paradoxes, which are principally abstracted from the function of propagandistic media in de/constructing social reality, henceforth man’s reactive response-patterns. Photo collages of gruesome images, portraying the chaotic ruins of modern time, are similes of a ‘square-box’ paradigm (see page 8) of postindustrial public. The overlapping of square/rectangular-trimmed photographic shots indicates the prevalence of cynical and disillusioned mass media in the framework of our lives.
As the twists and turns of Rubik’s cube are operated to produce the ordered state of geometrical patterns, living in a ‘mediascape’ is like playing with the puzzle of reality uncertainty . Psychedelically attractive, mesmerizing and yet confusing, media images engage their own politics of distorting our picture of reality by gruesome mind manipulations and make-belief psychological conditionings. The multiplicity of external phenomena is capable of upsetting the dynamic equilibrium of social order; just like a slight knock on the aquarium wall or the strenuous rotating of light rays will interrupt the peaceful atmosphere of bettas in their surroundings, producing a mosaic of elements of attack and withdrawal—analogous with the butterfly effect in chaos theory.

Laga-laga further explores the struggle of life and death and the meaning of harmonic living. The yin-yang concept of existence is represented by the visual contrast between the frantic pictures at the base and the situational serenity of bettas swimming freely in the utopian aquarium, despite occasional show of aggressive behavior by spreading their fins. The viewers are tempted to reflect on the dichotomy of life and death—the uncertain faraway death in media images in contradiction to the real contiguous life of betta fish. The employment of bettas as an organic aesthetic element in Laga-laga is also with a purpose of representing human agonistic behavior in their psychological defense in times of confusion and error. On the other hand, their sporadic conduct of fighting their own images as reflected on the containing walls also reveals man’s ironic weakness in concealing their faults and paradoxical fright of their own shadows, in spite of their bold demonstration of supremacy and power.

Laga-laga too allows the audience to meditate upon the existential duality of man—being the crown or the scum of creation. Bertrand Russell once said; “It is in our hearts that the evil lies.” And Carl Jung put it; “It is becoming more and more obvious that it is not starvation, not microbes, not cancer but man himself who is mankind’s greatest danger.” “Love is the dawn of civility and grace.” Love, as an answer to the problem of human existence, could be achieved if man overcomes his separateness and leaves the prison of his aloneness. “Man is confronted with the solution of one and the same question: the question of how to overcome separateness, how to achieve union, how to transcend one’s own individual life and find at-onement.” These concerns could be resolved if man does not accept media’s input uncritically and does not become a mere stimuli objective. Adorno once asserts, “The total effect of the culture industry is one of anti-enlightenment…that is the progressive technical domination of nature, becomes mass deception and is turned into a means for fettering consciousness. It impedes the development of autonomous, independent individuals who judge and decide consciously for themselves.”

The clear visual images of betta fish at the top and photo collages underneath signify an important distinction between realism and truthfulness. By viewing life (the bettas) and appreciating death (the photo collages), the transformative experience garnered by the audience through Laga-laga shall let them dissect the significance of reality in the dynamics of mediascape universe and permit them to contemplate on the meaning of living and dying in the turbulent structures of postmodern world. Laga-laga is a visual manifestation of a critique of the omnipresent ‘square box’ paradigm in order to accelerate a quantum shift towards social and cultural perestroika, or restructuring. By conscientiously analyzing and realizing the dangers, mankind thus can lie down and sleep peacefully (a concluding remarks to the dialogue quoted at the outset of this paper).

SQUARE BOX PARADIGM

Andre Brink states, “Man’s access to truth has never been direct or easy,” due to the nature and function of myth surrounding him. The most valid aspect of myth in the postmodern context is “its ceaseless efforts to transcend the mere facts of things in order to arrive at what may be termed their truth [or] to progress from meaning to significance.” Myth is employed in such a way to distort or deform facts/truths without the audience’s awareness of them until stereotypes are formed in their subconscious. The presence of myth in media is of little value simply to state certain truths, without living and experiencing them. “Life must be lived in order to be understood.” The functioning of myth as an escape from reality and to imagine the real “creates the obstacle through which we recognize and acknowledge the existence both of ourselves and the world.”

John L. Casti says, “We see what we do and do not see something else because of the way in which we look.” He further asserts these ways constitute what he terms reality-generating mechanisms, such as religion, science, literature and art. In parallel analogy, mass media also represents such mechanism. In contrast to the traditional social feedback mechanisms of face-to-face interaction without any artificial interface, modern mass communication systems in the forms of printed pages, spectator media: radio, television and cinema, and interactive media: computer, provide a different angle on reality. Representing a form of symbolic interaction, they act as “a magical window onto other worlds” as “reality is disappearing behind a screen.”

In examining McLuhan’s phrase: ‘The medium is the message,’ Benjamin Woolley emphasizes that the media or systems for carrying information are not transparent. They do not simply show its audience pictures of events. Rather they have roles in determining what the audiences see and how they make sense of it. As a consequence, the explosion of media as another extensions of human body in molding the perceptual world and the extraordinary illusion of reality of the users/consumers, eventually offers a new form of paradigm, a ‘square box’ paradigm.

The term ‘square box’, as a concept and not a geometrical structure, refers to the ubiquitous format of the media, whether printed or electronic. It has the same connotation as ‘window’ or ‘screen.’ By being spectators (or listeners and readers), the audience’s field of view and henceforth their perceptual experience, is faintly limited by the four peripheral boundaries of the ‘square box.’ In their physical and mental states of immersion in the transforming power of the media, the audiences fail to realize other perspectives and visual impressions, which accompany the perception of depth (exclude the virtual reality phenomenon). Through this limited tunnel vision, the audience only manages to grasp reality through illusion because their reality-generating mechanisms are sublimely dictated by the inherent myths embodied in the ‘square box’ media.

In order to attain actual reality (haqiqat) and not synthetic, artificial or distorted realities, modern man needs to free himself from the spiritual bondage of ‘square box’ paradigm. Although they are capable of offering a new vision of reality, the media should only be treated as mere tools to achieve the truth, but not as the ends in man’s philosophical and perceptual endeavor. Man should not try to find absolute solace in mediascape of culture industry without being critical of its propagandistic and illusory nature. Only then man can contemplate impartially upon his existential qualities in the postmodern structures.



se(rang)ga




Ini merupakan karya video aku yang pertama. Dihasilkan secara kolektif dengan teman-teman seniman dalam tahun 2003. Amirul Fakir (sang poet), budak-budak band underground Bodysurf Music & Masnoor Ramli (visual artist). Edisi 2/6 kini merupakan himpunan tetap Muzium & Galeri Tuanku Fauziah USM.

Karya ini terhasil oleh kerana perasaan kurang senang yang semakin membuak-buak di dalam diri ini. Kurang senang dengan sentimen manusia terhadap Islam yang balik-balik dianggap teroris, ortodoks dan ketinggalan zaman. Aku bermain dengan paradoks dengan mengambilpakai kenyataan-kenyataan bikinan para filasuf dan pemikir Barat.


se(RANG)ga -Kenyataan Pelukis

Kata Baudrillard: “Behind this exacerbated staging of communication, the mass media, with its pressure of information, carries out an irresistable destructuration of the social.” Justeru “…the stupidity and the obscenity of all that is reported about the terrorists: everywhere the wish to palm off meaning on them, to exterminate them with meaning.” ‘Ethics of consumption’ teks-teks media Barat mewujudkan identiti massa: identiti kebencian terhadap ‘Islam’ pasca-dekonstruksi menara falik berkembar; rasa benci yang meletakkan Islam sebagai susuk ‘persona non grata’. ‘Disinformation’, ‘misconception’ dan ‘distortion’ media Barat membina sebuah realiti palsu; kedustaan yang membuahkan dialogisme ‘habitus-habitus’ imajinasi mengikut selera prinsip ‘clash of civilisation’ neo-imperialis dan mandarin kolonialis baru. “In the struggle for power, often perception is more important than reality,” tulis Dhoruba bin Wahab. Proses dan produk videologi media menayangkan “no longer a question of the ideology of power, but of the scenario of power:” imej dan ‘spectacle’ kekuasaan pengawal dan pembikin ‘genre’.

Islam terjebak di dalam struktur realpolitik Barat bukan disebabkan oleh Al-Qaeda dan kumpulan jihad militan, fanatik mahu pun fundamentalis; tetapi sebahagian besarnya oleh pemanipulasian jahat agensi-agensi non-Islam dan sekutunya. Dengan memutarbelit semiotika sosial dalam kerangka konteks yang direka-reka, “the role of message is no longer information, but testing and polling, and finally control.” Yang hendak dikawal ialah induk-induk ‘mass culture’ pencerna wacana hegemoni imperialisme, kapitalisme, globalisme dan ekspansionisme Barat; ‘discourse’ yang mendorong dunia ke arah konformiti, uniformiti dan homogenisasi. Islam dilemparkan dengan pelbagai ‘interpellation’ rangga-rangga berciri konflik tamadun: jambang, serban, cadur, burqa, harem, kalashnikov, jihad, mullah—kolot, ganas, bahaya, musuh, binatang; ortodoks, primitif, anti-feminis, sadis, anti-modenis, teroris, diktatorial, militan. Umat Islam tersentak dan tergamam menontoni opera propagandistik Barat. Dialektik politik mutakhir memunculkan keraguan, kemusykilan, tandatanya dan kekecewaan akan hakikat iman yang ditatang. Perkara-perkara tersebut mengganggu manusia Islam dan mengakibatkan krisis identiti, ‘isolation’, ‘alienation’, ‘decentering’ sosial, pelupusan signifikasi, perungkaian makna dan sebagainya.

Bosan dengan kemajalan ‘hyperreality’ dan hipokrisi media massa tunggangan Barat, serta keabstrakan fitrah hubungan insan global, masyarakat Islam mulai mencenderungi imej, lambang dan ‘signifier’ warisan yang sudah disunglap dan dipalit dengan ‘image of the outside, of the undomesticated, of the wild.’ Mereka mengunjurkan sebuah ‘paradox of the attraction’ dengan penampilan imej ‘political fury’ dan visualitas ‘shock value’: semacam ‘great refusal’ bertindak merungkai dominasi, ketidakadilan dan penindasan. Apa yang dicari ialah etika ‘fetishism of the lost object’; elemen praktis estetik yang selama ini dikira ‘banal, inertia, apoliticism’. Mereka mahu memartabatkan semula ‘objek-objek yang hilang’ itu sebagai unsur pembentukan politik identiti dan pembina teras-teras budaya “without changing meaning, without ceasing to have meaning.” Melalui penyataan visual unsur-unsur yang dianggap remeh dan tidak bertenaga politik, akan terserlah representasi mutlak realiti sebenar yang berupaya menganjakkan paradigma massa menerusi ‘microrevolution of banality, transpolitics of desire.’ Penzahiran paradoks dan idiom baru ekspresi politik tampak akan menyantaikan kembali konflik dan marginaliti dunia pascamoden pasca-911.

Artist's Statement:
se(RANG)ga

Baudrillard once wrote: “Behind this exacerbated staging of communication, the mass media, with its pressure of information, carries out an irresistable destructuration of the social.” Hence “…the stupidity and the obscenity of all that is reported about the terrorists: everywhere the wish to palm off meaning on them, to exterminate them with meaning.” The ethics of consumption embraced by Western media texts institute a mass identity: a collective hatred towards things Islam in the age of post-deconstruction of twin phallic tower; an extreme abhorrence that could categorise Islam and its adherents as ‘persona non grata’. Excessive disinformation, misconception and distortion deliberately manufactured by the media construct false realities: irrational pretexts forming a dialogism of illusory ‘habitus’ in keeping with the ethos of ‘the clash of civilisation’ advocated by the crusaders of neo-imperialism and the mandarins of neo-colonialism. “In the struggle for power, often perception is more important than reality,” said Dhoruba bin Wahab. Thus the process and product of mass media videology merely put “no longer a question of the ideology of power, but of the scenario of power”: an image and a spectacle of the supremacy (‘superpowerness’) of its controllers and producers.

The entrapment of Islam in the world’s current realpolitikal scenario and structure is not duly initiated by the ‘wicked’ actions and ‘treacherous’ ideologies of Al-Qaeda and other militant, fanatic and fundamentalist jihadic groups as deceivingly argued by the media. Instead the intricacy is mostly due to malicious media manipulations and exploitations by the enemies of Islam and the skeptics. By organising the present volatile social semiotics in deceptive contexts, “the role of message is no longer information, but testing and polling, and finally control.” Their targets are the passive consumers of mass culture—the submissive instruments for manipulative discourses of Western hegemony, imperialism, capitalism, globalism and expansionism—indoctrinating the world towards conformity, uniformity, homogenization and a shared dream. Islamic masses have been appended with unruly ‘interpellations’ indicative of a civilisational conflict and cultural ignorance: beard, turban, chador, burqa, harem, kalashnikov, jihad, mullah—primitive, dangerous, violent, enemies, beasts; orthodox, anti-feminism, sadistic, anti-modernism, terrorist, tyrant, militant. The ugly theatres of propaganda performed by Western media agencies enormously traumatised the followers of Islam. Contemporary radical political dialectics and social discourses unleash uncertainties, dilemmas, predicaments, and dissatisfaction towards the absolute truth of the Islamic faiths. These dynamic existential factors perturb the communities; thus generating a crisis of identity, feelings of isolation and alienation, social ‘decentering’, de-signification, deconstruction of meanings etc.

Feeling dejected with the brusqueness of ‘hyperreality’ and hypocrisy of Western-controlled mass media, coupled with the abstract nature of human relation in this postmoral world, Islamic followers begin to search for images, symbols and icons; ‘signifiers’ that have been willfully manipulated and attributed with the image ‘of the outside, of the undomesticated, of the wild’. They advocate the adoption of a Baudrillardian ‘paradox of the attraction’ capable of portraying an image of political fury and imparting visual shock values: promoting a Marcusean ‘great refusal’ to obliterate all kinds of domination, prejudice and suppression. They explore the ethics of ‘fetishism of the lost object’; craving for rudiments of an aesthetic practice previously regarded as ‘banal, inertia, apoliticism’. The absent objects are now intimately consumed in the hope of constructing new politics of identity, forming new cultural fundamentals “without changing meaning, without ceasing to have meaning.” Visual manifestations and iconic statements of prosaic and apolitical objects will put forward a faithful representation of the absolute reality about Islam and ‘Jihad’ against the dominant Western-oriented discourses; hence shifting the ignorant paradigm of the masses through the “microrevolution of banality, and transpolitics of desire.” The creation of new paradoxes and idioms in the superstructure of visual political expressions shall regularise the postmodern conflict and harmonise the posthuman marginality arisen from the ‘simulated’ human tragedy on 9/11.

Nur Hanim Mohamed Khairuddin
2003


Putaran karya se(rang)ga di:
se(rang)ga screening at:

BUREIKO Japan-Malaysia Video Art Exchange (2009): -Stripes Space, Roponggi, Tokyo - Nihon University, Tokyo - Ajibi Hall, Fukuoka Asian Art Museum, Fukuoka

UN-CUT Malaysian Arts Festival, Roskilde Museum of Contemporary Art, Copenhagen, Denmark (2009)

Lyon Biennale (Part of Rirkrit Tiravanija’s film project) – France (2007)

Artist’s Dialogue – UiTM Sri Iskandar, Perak (2007)

‘Liberation’ - Opensaigoncity Project- Thonduc Thang Museum, Ho Chi Minh, Vietnam (2007)

‘Nafas’ – Contemporary art from the Islamic world’ – Institute for Foreign Cultural Relations (Ifa), Berlin & Stuttgart, Germany (2006)

‘Still Light’ - Alliance Francaise, Penang (2006)

‘Bangkok Democrazy’, the 4th Bangkok Experimental Film Festival – Lumpini Park, Bangkok, Thailand (2005)

‘Spaces and Shadows’ – House of World Cultures, Berlin, Germany (2005)

‘What? me? a racist?’ (For Actuelle Videokunst) – Galeri Pankow, Berlin, Germany (2005)

Artist’s Dialogue – Universiti Sains Malaysia, Penang (2004)

Artist’s Dialogue – Plattform Galllery, Berlin, Germany (2004)

‘IDENTITIES VS GLOBALISATION’ by Heinreich Boll Foundation (2004)
- Chiang Mai Art Museum, Chiang Mai, Thailand
- National Gallery, Bangkok, Thailand
- Dahlem Museum, Berlin, Germany

‘notthatbalai’ video art appreciation –Lost Generation Space, Kuala Lumpur(2004)

‘WAHANA’ – National Art Gallery, Kuala Lumpur (2003)


Artikel oleh Kean Wong

Sunday, September 7, 2008

Salam. Akhirnya aku menjebakkan juga diri ini ke dalam kancah bloggisme. Bukan kerana apa sangat, sebagai dokumentasi perjalanan hidup aku semata. Bila aku sudah tiada, simpan semua kisahku jangan ditangis selalu..