Konferenz



21 November 2008,1.00 am
Stuttgart, Germany

Hari ini aku sudah boleh menarik nafas lega kerana selesailah sudah tugas aku membuat pembentangan di Galeri IFA. Rasanya ini pengalaman public speaking yang paling menggabrahkan. Apa taknya, kesemua penceramah bukan calang-calang. Semuanya orang-orang berpengaruh dalam dunia seni antarabangsa. Aku buat joke softcore, beritahu pada audiens, “today I am terribly nervous because in this auditorium there seems to be too many doctors, professors and important figures in the international art scene”. Nasib baik le dema gelak. Aku diminta bercakap tentang topik “Mainstream or Underground – Cultural Self-representation for which Public?” Aku pun sentuhlah tentang etika DIY, tentang geng punk, budak muzik underground serta ruang-ruang alternatif yang tumbuh bagai cendawan sekitar awal 2000 yang menyumbang kepada desakan nafsu untuk hasilkan zine sendiri.

Profesor Emeritus Dr Hans Belting, pengkritik seni tahap dewa dan ditakuti ramai, bercakap tentang perbezaan ‘global art’ dengan ‘world art’, ‘global art’ vs ‘universal art’. MOMA yang sudah tak releven dan diganti MOCA. Beberapa perdebatan yang intens timbul selesai pembentangan Prof. Dr. Till Forster, seorang etnologis di University of Basel & Direktor di Centre for African Studies. Ramai yang mempertikaikan tentang daerah etnik dicemari dengan pengaruh Barat yang menunda perjalanan seniman samaada untuk pergi ke peringkat antarabangsa mahupun tidak. Aku sendiri selalu merasakan wacana tentang identiti atau etnik sesebuah entiti sering dijalankan di Barat. Jadi apa-apa rujukan pun akhirnya kita perlu ke Barat jugalah?

Esok aku akan ke Centre for Art and Media (ZKM) di Karlsruhe (naik keretapi satu jam) untuk check-out ruang tersebut. Terkejut tiba-tiba diundang secara peribadi oleh pembantu Dr Hans Belting, Dr Andrea Buddensieg (pengurus projek di situ). Baru sebentar tadi, dia sudah email jadual perjalanan keretapi. Nanti aku rekilah apa-apa projek yang boleh memanfaatkan seni kita.

Comments

amerr said…
aku pun, tadi baru lepas present topik 'collection and institutional commitment'. koleksi perlu dilihat kembali adakah ia relevan dengan kontemporari art atau intitusi itu sendiri sudah tidak relevan...perlu steroid baru untuk evolve..dan hal 'publik yang mana' pun dibincangkan di sini utk kalangan DIY dan penggiat publik programme.
sukses kakak ku hehehe,jumpa tahun depan! sementara ni kita skype aje la ye
amer & ise..semoga terus sukses! balik nanti jom kita buat posmortem

Popular posts from this blog

Koleksi Saya #4

Sundal Malam

NARATIF SENI RUPA MALAYSIA