Touristic Expedition



















26 November 2008 - Aku hanya di sekitar bandar Copenhagen. Masuk keluar galeri dan jadi tourist. Sessi interbiu diatur Amir pada waktu malam. Siangnya sempatlah lihat arca Duyung yang glam itu. Tak tahulah apa specialnya. Aku dengar kepala arca itu sudah diganti beberapa kali kerana sering dipancung oleh penduduk di situ dahulu. Kemudian jalan ke kawasan istana dan memang rezeki pelancong lah, sempat pula rakam adegan 'changing of the guards'. Bersama-sama mak dan pak arab, minah dan mamat Jepun, kami semua tak berhenti mengklik kamera masing-masing untuk foto-foto kenangan. Apalah nasib buruk, kamera aku pulak jam dan terpaksa pakai still videocam yang tak berapa cantik..Nasib baik adik ada kamera lain. Nanti aku letak gambar yang lain tu kemudian.

Sebelum itu, aku singgah di gereja marmar dan duduk bersolat jamak zohor dan asar di celah barisan kerusi panjang. Biasalah dah jadi musafir ni, kena pandai-pandailah adjust apatah lagi waktu solat yang terlalu rapat di sini. Beberapa orang memerhati aku yang sedang mendongak menghayati lukisan yang begitu menakjubkan di siling gereja sambil mulut terkumat kamit.Tafakur aku terganggu la pulak dengan bunyi organ yang sumbang dan begitu tak rock sekali..

Malamnya aku ke galeri Arken. Wah! Dapatlah tengok beberapa karya Damien Hirst, Bill Viola koleksi tetap mereka selain karya-karya Max Ernst, Rauchenberg, Dali dll. Paling berharga adalah kesempatan menyaksikan pameran lebih 300 keping etching (kebanyakan erotik dan sensual) Picasso yang dipinjamkan Muzium Seni Israel).

Pulang ke rumah Amir, aku teruskan sessi interbiu dengan anak Melayu yang sudah 40 tahun tinggal di sini bernama Encik Ismail yang begitu seronok berkongsi macam-macam cerita.

Comments

Unknown said…
yeeeeeeeeeha
balik la cepat, semua orang ipoh dah rindu nih :)
alaihai duyungku bogel lagi. dulu dah kupakaikan selendang.haha
lanterajiwa said…
Malaysia butuh Revolusi Budaya!!!
biasalah bila dekat kelu-keluan..bila jauh rindu-rinduan..aku balik dah kamal..ada ole-ole dari ole untuk kau :)

prof..duyung tu macam kesepian je..sian nengok nya

lanterajiwa - reformasi akal mesti dulu

abg pyan - baru balik boss!

Popular posts from this blog

Koleksi Saya #4

Sundal Malam

NARATIF SENI RUPA MALAYSIA