Kajian Semiotik 5


Tenungan, menungan dan renungan yang bermakna.. Bro, ate..bubor le sebelom nasik menjadi bubor..dah penat daaa

Ini foto aku tangkap pada tahun lepas. Masa tu menjadi co-curator untuk pameran 'Semangat Chandan' di Galeri Chandan Kuala Lumpur. Tuanku memerhati karya oleh Saiful Razman yang melampiaskan nuansa kekeruhan serta kemelut sosio-politik dalam negara. Diperturunkan sebahagian teks kuratorial aku tentang pelukis ini:

"Chuah Chong Yong, Sharmiza Abu Hassan dan Saiful Razman membentuk kelompok generasi muda pelukis Perak di waktu ini. Menggunakan bermacam-macam strategi estetik yang inovatif, penceritaan dan naratif yang diolah di dalam rekaan-rekaan seni mereka seringkali mencerminkan persoalan-persoalan sezaman dan krisis jatidiri serta kuasa musibah daripada letusan beraneka budaya-budaya kacukan dan popular, realiti pascamoden, suasana geopolitik baru dunia, realpolitik negara dan sebagainya. Mereka dilihat membikin karya demi mencermin, mengajuk atau berkomentar tentang isu-isu struktur sosio-politik, feminisme, dekonstruksi dan pembacaan semula sejarah, laras-laras sosio-budaya, hakisan warisan tradisi serta kemusykilan psikologi berkait dengan kemunculan polemik-polemik globalisasi dan nilai-nilai kemanusiaan yang ditempa dek kesalingberhubungan dan media."

Comments

Rahimidin Z said…
Salam,
saya terkenang ayam Biring Si Kunani milik Pak Kadok yang ditukarkan dengan ayam raja.
hmm..terlalu banyak muslihat yang menghijabi
Basuh Baju said…
okey, wlpn aku tak faham apa itu tp aku nak komen jgk..haha
Pyanhabib said…
...sebelum jadi bubur...

Popular posts from this blog

Koleksi Saya #4

Sundal Malam

NARATIF SENI RUPA MALAYSIA