Wednesday, August 12, 2009

SERENDIPITY



Aku menerima undangan pelukis Melissa Lin untuk menjadi 'can-opener' pada 14 Ogos 2009 setelah cadangan aku supaya dia memilih tokoh-tokoh yang lebih berwibawa direjeknya. Apapun aku sangat gembira kerana dapat merayakan pameran solo seorang pelukis yang karya-karyanya cukup aku minat untuk sentuhan pertamaku dalam bidang buka membuka ini.Insyaallah, jika tiada aral, tibalah aku nanti. Tiket ketapi pun dah dibeli siang tadi:)

Jemput meraikan Melissa Lin melalui pameran solo pertamanya bertajuk 'Serendipity'
14 Ogos 2009, jam 8.30 malam
House of MATAHATI (HOM)
6A Jalan Cempaka 16, Taman Cempaka, 68000
Ampang, Malaysia

Pameran ini berlangsung sehingga 29 Ogos 2009.

Info lanjut:
0123736004 (Mimie)
houseofmatahati@gmail.com


Sinopsis pameran:

Lead by serendipity down the rabbit hole, reality is re-imagined.Threading into the domains of lost and ancient lands, and diving through hyperspace to explore hidden dimensions, the arcane and archaic are discovered.
Strange and familiar characters, moody and morbid angels, mercurial tricksters, shape-shifters, goddesses, lemmings and psychonauts weave through Chaos, celebrating anomalies, community and relationships.

This body of work explores the ideas of duality, the dichotomy between illusion and mystery. It is also a tribute to the sacred spaces that exists inside ourselves and in our environments.

Melissa Lin was born in 1982 in the sometimes balmy city of Johor Bahru. She has studied in Singapore, Malaysia and Kuala Lumpur.

Her paintings have been exhibited in Kuala Lumpur, Indonesia, Singapore, Burma and Copenhagen.




Sekitar pembukaan:


























TEKS UCAPAN: Perasmian pameran solo Melissa Lin ‘SERENDIPITY’
oleh Nur Hanim Mohamed Khairuddin
14 Ogos 2009, 8.30 malam, House of MATAHATI


Yang dihormati Sasterawan Negara Datuk A.Samad Said dan isteri, yang diraikan Melissa Lin serta para hadirin sekalian. Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Saya merasa sungguh berbesar hati apabila dijemput oleh Melissa Lin untuk merasmikan pameran solo beliau pada malam ini. Ini merupakan sebuah detik yang julung-julung kali buat kami berdua. Pameran solo yang pertama untuk Mel dan yang pertama juga buat saya sebagai seorang pembuka pameran. Gementar kami sama. Resah kami serupa.

Kehadiran Melissa di dalam dunia seni kita telah pun saya sedari lebih kurang tiga tahun yang lalu. Ketika itu, Melissa pernah bersama-sama Rahmat dan Avroco, bersantai-santaian di Ipoh untuk beberapa waktu. Maka, di celah-celah sesi 'jamming' dan 'lepaking' kami, sempatlah saya mencuri peluang mengenali lakaran-lakaran Melissa serta mendalami keghairahannya tentang seni ketika itu.

Melissa pada saya, adalah seorang seniman yang bersifat pluralis, sebuah sifat menarik yang patut hadir di dalam diri mana-mana penggiat seni. Selain melukis, beliau juga merupakan seorang penulis yang bagus serta terlibat di dalam bidang muzik secara mendalam. Siapa sangka, dia juga pernah menjadi vokalis kumpulan grindcore Fallen World tidak berapa lama dahulu. Kini, garau parau lolongannya itu sudah mula menghilang, bersembunyi di bawah lapisan-lapisan warna di atas kanvas.

Kesemua bakat yang wujud di dalam diri Melissa ini menjadikan beliau begitu unik dan adakalanya rumit. Emosinya bercampur baur, bergelora untuk ditumpahkan keluar. Minatnya di dalam subjek-subjek berkaitan astrologi dan teori konspirasi digaulkan sekali menjadi bentuk-bentuk yang aneh dan asing. Figura berwajah pelik disusun dengan hati-hati di dalam landskap fantasmagorianya. Latarnya menyodor cerita tentang sifat serta sika manusia.

Dan pada hari ini, hasil daripada sebuah projek residensi, kita sama-sama berpeluang menyaksikan sekelompok karya yang segar dan mengujakan malah berpotensi untuk menjadi ikonik pada masa akan datang.

Saya juga difahamkan oleh Melissa sendiri, bahawa beliau merasa sangat beruntung dan bersyukur kerana sudah dapat mengembangkan stail serta berupaya memberi nafas baru kepada siri lukisan mutakhirnya. Ini adalah berkat dorongan ahli-ahli MATAHATI khususnya saudara Bayu Utomo, yang telah memberi panduan hampir setiap minggu pada peringkat awal residensi beliau di sini. Mungkin inilah dia ‘serendipity’ yang dimaksudkan. Jumpaan-jumpaan sampingan yang bermakna ketika beliau mabuk dan hanyut dalam sebuah pencarian yang lain.

Sebelum mengakhiri ucapan ini, izinkan saya membaca puisi-puisi karangan Melissa sendiri yang dirasakan mempunyai perkaitan atau ‘connectedness’ dengan siri karya yang dihidangkan pada malam ini:


FOR THE UNDERBELLY OF THE EARTH

In this tangle of resolutions
It is the perfect time to
Sever the cord
That which keeps me hanging upside down

In one of my many lives
Unfolding simultaneously
I look upon glazy nights and
Caress the moments in which I merge
Tumbling down from watery heavens
A sof thud upon wet earth

The earth may part and swallow me
I will go into her darkness gently
Substance returning to essence


BLOOMS OF LIGHTNING

Flowers from the sky he said
Blooms of lightning

Looking out of sequences
Edges fuse together

Pulling out of the waves
Bodies spinning
Under magnetic pull towards each other
Small explosions


Melissa Lin, "Blooms of Lightning", Akrilik atas kanvas, 2009


Dengan lafaz Bismillahirahmanirahim dan dengan berkat serta rahmat dari Allah swt, saya dengan segala sukacita merasmikan pameran solo Melissa Lin bertajuk ‘Serendipity’.

Sekian. Terima kasih.


-Tepuk till fade
:)

11 comments:

iseparkingproject said...

hebat hebat opener nya

JOM BUAT DUIT.. said...

kenapa di Ipoh dah tak ada pameran-pameran lukisan lagi..

Pyanhabib said...

hui, opener dah boking tiket ketepi! (dalam hati: opener naik ketepi je, fuh!)

kamal sabran said...

wah hebat ni :) opener termashur!

iseparkingproject said...

skrg kl-ipoh more cool lah kalau naik keretapi,kotemporer lah

guru besar haneem kaydeen said...

syukur semua sudah selesai..

puan jom buat duit (??)..Perak Art Society baru saja melangsungkan pameran mereka awal bulan ini.

abg pyan, kalau ada helikopter saya tak naik tren punya

mal, alang kira jadi wakil kau & kena dera jadi jurufoto lagi:)

ise, tak sabar tunggu fast train ipoh-kl siap tahun depan..boleh ulang turun siang malam hehe

Pyanhabib said...

dah planing dah tattappi issssyyyy camana boleh lupa ni, issssyyy!

guru besar haneem kaydeen said...

ishh ishh ishhhhh

iseparkingproject said...

abg pyan nak kena denda ni pasal lupa hehehe

rahmat haron said...

"Substance returning to essence"
no.no.no.existence precedes essence. ha ha ha

日月神教-任我行 said...

走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,聊天室